Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018

0002-50 χρόνια Ποσειδώνια με ρεκόρ συμμετοχών - Η ιστορία του θεσμού

Εφοπλιστές, πολιτικοί, πρόεδροι ναυπηγείων, νηογνώμονες, εταιρείες υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, καθώς και κάθε είδους επιχείρηση που ασχολείται με τα ναυτιλιακά θα συμμετάσχουν στην έκθεση που φέτος συμπληρώνει μισό αιώνα ζωής
Του Μηνά Τσαμόπουλου
Με την αυγή του 2018 η καρδιά της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας χτυπάει στον ρυθμό της μεγαλύτερης ναυτιλιακής έκθεσης. Στον ρυθμό της έκθεσης των Ποσειδωνίων 2018 που φέτος θα γιορτάσει τα 50 χρόνια της.
Η Ελλάδα κάθε δύο χρόνια, στην αρχή του Ιουνίου, γίνεται το επίκεντρο μιας τεράστιας βιομηχανίας, η οποία διακινεί το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. «Αν δέσουν τα πλοία στα λιμάνια, τότε ο μισός πλανήτης θα πεινάσει και ο άλλος μισός θα παγώσει», είχε πει ένας από τους πιο παλιούς και ισχυρούς Ελληνες πλοιοκτήτες. Η Ελλάδα, η χώρα των 10 εκατομμυρίων κατοίκων, πληθυσμός που αντιστοιχεί π.χ. σε μία και μόνο μεγαλούπολη των ΗΠΑ, αποδεικνύει μέσω της έκθεσης των Ποσειδωνίων για μία ακόμη φορά -και μάλιστα εν μέσω οικονομικής κρίσης- ότι παραμένει η Μέκκα της Ναυτιλίας. Από κάθε γωνιά του πλανήτη συρρέουν στην Αθήνα εφοπλιστές, πολιτικοί, πρόεδροι ναυπηγείων, νηογνώμονες, εταιρείες υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, καθώς και κάθε είδους επιχειρήσεις που ασχολούνται με τα ναυτιλιακά προκειμένου να κάνουν business.
Μπορεί επισήμως τα Ποσειδώνια να διαρκούν πέντε ημέρες, όμως οι συναντήσεις και οι επιχειρηματικές ζυμώσεις αρχίζουν εβδομάδες πριν. Οι επισκέπτες της έκθεσης, εκτός από τις επιχειρηματικές υποχρεώσεις τους, έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τις φυσικές ελληνικές ομορφιές αλλά και να γνωρίσουν από κοντά τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Μόλις έξι εβδομάδες πριν από την έναρξη, στις 4 Ιουνίου, τα Ποσειδώνια 2018 πετυχαίνουν ρεκόρ συμμετοχών, με τις κρατήσεις για εκθεσιακούς χώρους να είναι αυξημένες κατά 10% σε σύγκριση με την προηγούμενη έκθεση. Περισσότερες από 1.850 εταιρείες θα εκθέσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, ενώ οι διοργανωτές υπολογίζουν ότι οι επισκέπτες θα ξεπεράσουν τους 22.000.
«Η δυναμική των Ποσειδωνίων απορρέει από την ποιότητα και το κύρος των εκθετών και των επισκεπτών τους, οι οποίοι κάθε δύο χρόνια αφιερώνουν σημαντικούς πόρους, πολύτιμο χρόνο και ανθρώπινο δυναμικό προκειμένου να συμμετάσχουν σε αυτή την έκθεση-ορόσημο που συγκεντρώνει το σύνολο της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας», δηλώνει ο κ. Θεόδωρος Βώκος, εκτελεστικός διευθυντής της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., διοργανώτριας της έκθεσης, που φέτος γιορτάζει την 50ή επέτειό της: «Κύριος πόλος έλξης σε κάθε έκθεση των Ποσειδωνίων παραμένει η ισχυρή παρουσία της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, η οποία ηγείται της παγκόσμιας ναυπηγικής δραστηριότητας, με 61 ελληνικές εταιρείες να έχουν παραγγείλει πλοία συνολικής αξίας περίπου 16 δισ. δολαρίων», πρόσθεσε ο ίδιος. Στην κεντρική φωτογραφία ο κ. Βώκος είναι στη μέση, πλαισιωμένος απ' τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο και τον πρόεδρο του Propeller Club Γιώργο Ξηραδάκη. 
Τον εκθεσιακό χώρο των Ποσειδωνίων θα καταλάβουν περίπου 20 εθνικά περίπτερα, με σημαντικότερα αυτά των κορυφαίων ναυπηγικών κρατών, τους κυρίαρχους της Απω Ανατολής, Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Κίνα. Ναυτιλιακά κέντρα όπως το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη, το Ντουμπάι και πολλά άλλα θα παρουσιάσουν την ευρεία γκάμα υπηρεσιών τους στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ παραδοσιακοί εκθέτες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Δανία και η Ολλανδία θα έχουν εντονότερη παρουσία από προηγούμενες χρονιές.
Πάνω από 10.000 άτομα ταξιδεύουν στη χώρα μας για την έκθεση κάθε δύο χρόνια. Εκτιμάται ότι τα Ποσειδώνια δημιουργούν έσοδα περίπου 60 εκατ. ευρώ για τη χώρα μας
Ωστόσο, οι εθνικές συμμετοχές δεν περιορίζονται μόνο στα παραδοσιακά ναυτιλιακά κράτη, καθώς τα Ποσειδώνια 2018 υποδέχονται και νέους παίκτες, όπως το Λουξεμβούργο και η Γεωργία, ενώ και η Πολωνία θα συμμετάσχει στην έκθεση για πρώτη φορά με εθνικό περίπτερο. Επίσης, τα περισσότερα κράτη σημαίας-νηολόγια θα δώσουν το «παρών», με τον Παναμά, τη Λιβερία, τα Νησιά Μάρσαλ, τη Μάλτα, την Κύπρο, τις Μπαχάμες, τις Νήσους Κέιμαν και το Παλάου, μεταξύ άλλων, να επιστρέφουν για άλλη μια φορά στη μεγάλη συνάντηση της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Σε ό,τι αφορά το συνεδριακό πρόγραμμα, έχει ήδη διαμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό και καλύπτει όλα τα θέματα που απασχολούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Για άλλη μια φορά θα διοργανωθούν περισσότερα από 30 συνέδρια, παρουσιάσεις προϊόντων, τεχνικά σεμινάρια και συνεντεύξεις Τύπου - όλα στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo. Η έκθεση Ποσειδώνια τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) και του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).
Ο Ποσειδώνας
Ο Ποσειδώνας είναι το παγκόσμιο σύμβολο της ναυτιλίας και μέσω της έκθεσης που φέρει το όνομά του βάζει την ελληνική σφραγίδα στις θάλασσες του κόσμου.

Η πρώτη έκθεση των Ποσειδωνίων πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο το 1969, όπου παρέμεινε έως το 1974. Στο μεσοδιάστημα διοργανώθηκαν άλλες δύο, το 1970, οπότε και καθιερώνεται το ζυγό έτος διεξαγωγής της έκθεσης, και το 1972. Το 1976 η έκθεση μεταφέρεται στον Πειραιά, όπου και παραμένει έως το 2004, εδραιώνοντας το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας ως το κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Μεγαλώνοντας κάθε χρόνο όλο και πιο πολύ, τα Ποσειδώνια έφτασαν στα μέσα της δεκαετίας του ’80 τους 800 εκθέτες από 50 διαφορετικές χώρες, ενώ το 1990 ανήλθαν σε 1.200.

Ο σεισμός του 1999, όμως, άλλαξε την ιστορία. Η θρυλική Παγόδα του Πειραιά, που ήταν το Εκθεσιακό Κέντρο του ΟΛΠ, παθαίνει ζημιές. Τελικά οι Αρχές αποφασίζουν να την κλείσουν.

Το 2004 ήταν η τελευταία χρονιά κατά την οποία τα Ποσειδώνια φιλοξενήθηκαν στο Μεγάλο Λιμάνι. Από το 2006 στεγάστηκαν στο Εκθεσιακό Κέντρο Ελληνικού, στον χώρο του πρώην Ανατολικού Αερολιμένα Αθηνών, ενώ το 2010 είχαν 17.856 επισκέπτες για να δουν 1.800 εκθέτες από 87 χώρες. Από το 2012 η έκθεση πραγματοποιείται στο Athens Metropolitan Expo, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος. Το 2016 ξεπέρασαν το ρεκόρ που καταγράφηκε στα Ποσειδώνια 2014, στα οποία είχαν συμμετάσχει περισσότεροι από 1.840 εκθέτες από 93 χώρες και πάνω από 19.000 επισκέπτες από 96 χώρες.
«Το πρόγραμμα των Ποσειδωνίων έχει επεκταθεί και πλέον διαρκεί 10 ημέρες, αφού τα τελευταία χρόνια έχουν προστεθεί σε αυτό και οι Ποσειδωνιακοί Αγώνες, μια σειρά από αθλητικούς αγώνες για στελέχη της ναυτιλίας που παρέχουν επιπλέον ευκαιρίες δικτύωσης για τους χιλιάδες συμμετέχοντες της έκθεσης. Στα Posidonia Games περιλαμβάνονται αγώνες ιστιοπλοΐας, ποδοσφαίρου, γκολφ και τρεξίματος, ενώ τα έσοδα ενισχύουν τον Δήμο Πειραιά, την Κοινωφελή Δημοτική Επιχείρησή του και χρηματοδοτούν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Πανελλήνιου Ομίλου Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ)», επισημαίνει ο κ. Βώκος και προσθέτει:
«Τα Ποσειδώνια ανέκαθεν αποτελούσαν μια σημαντική πηγή εσόδων για την τουριστική βιομηχανία και άλλους συναφείς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, αφού υπολογίζεται ότι πάνω από 10.000 άτομα ταξιδεύουν στη χώρα μας για την έκθεση κάθε δύο χρόνια. Εκτιμάται ότι δημιουργούν έσοδα περίπου 60 εκατ. ευρώ από δαπάνες για διαμονή, μεταφορές, εστίαση, διοργάνωση εταιρικών εκδηλώσεων, κατασκευή περιπτέρων κ.ά., αναδεικνύοντας τη σημασία του εκθεσιακού τουρισμού. Επιπλέον, η διοργάνωση μιας έκθεσης τόσο μεγάλου βεληνεκούς στην Αθήνα συμβάλλει στη διαμόρφωση θετικής εικόνας για την Ελλάδα στο εξωτερικό και προωθεί την πόλη της Αθήνας αλλά και τη χώρα συνολικά ως πιθανό προορισμό για σημαντικές διεθνείς εκδηλώσεις. Τα Ποσειδώνια διατηρούν επάξια τον τίτλο ως η σημαντικότερη διεθνής ναυτιλιακή έκθεση χάρη στη μοναδική κληρονομιά και τη μακρόχρονη παράδοσή τους στη δημιουργία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών».

Τα Ποσειδώνια στον πίνακα του NASDAQ στη Νέα Υόρκη
Η ιστορία του θεσμού μέσα από τα μάτια του ιδρυτή
Την απαρχή της ιστορίας των Ποσειδωνίων έχει διηγηθεί ο κ. Θεμιστοκλής Θ. Βώκος, ένας εκ των συνιδρυτών: «Για την ιστορία και την ακριβή αναφορά των γεγονότων, πρέπει να αναφέρω ότι εγώ απλά συνέχισα και εξέλιξα όσο μπορούσα την αρχική ιδέα του πατέρα μου Θεόδωρου και του φίλου Βρετανού Ντικ Σταμπς, ειδικού στις δημόσιες σχέσεις. Τη δεκαετία του ’60, λοιπόν, είχαν την ιδέα να δημιουργηθεί μία πλατφόρμα ανταλλαγής ιδεών στη ναυτιλιακή κοινότητα, μία σύναξη ανθρώπων που απασχολούνται στη ναυτιλία και την αγαπούν, με εκπροσώπους από όλες τις άλλες χώρες και τους ανθρώπους τους που δραστηριοποιούνται σε αυτήν.
Επέλεξαν το όνομα “Ποσειδώνια” από τον θεό της μυθολογίας Ποσειδώνα και την πραγματοποίησαν στο Ζάππειο Μέγαρο το 1969 με 82 συμμετοχές από 16 χώρες. Εγώ παρέλαβα τα σκήπτρα από τον πατέρα μου και προσπάθησα να την εξελίξω με πολλή αγάπη, μεράκι και αφοσίωση. Εάν με ρωτήσει κάποιος τι ακριβώς κάναμε, θα του πω απλά ότι εμείς στήσαμε τον καθρέφτη της ελληνικής ναυτιλίας, γιατί το έργο, δηλαδή τη μεταφορά προϊόντων διά θαλάσσης, το εμπόριο και όλες τις σχετικές δραστηριότητες, τo είχαν ήδη δημιουργήσει και το δημιουργούν κάθε μέρα και κάθε ώρα οι άνθρωποι της ναυτιλίας: οι Ελληνες πλοιοκτήτες, οι ναυτικοί, τα στελέχη τους. Μοναδικός στόχος ήταν η παγκόσμια ανάδειξη της ελληνικής ναυτιλίας σε βάθος του χρόνου».
O Θεμιστοκλής Βώκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939. Το 1957, σε ηλικία 18 ετών, άρχισε την καριέρα του ως δημοσιογράφος - εργάστηκε για την εβδομαδιαία εφημερίδα «Ναυτιλιακή Ναυτεργατική» και ως ξένος ανταποκριτής σε αρκετές εφημερίδες και έντυπα, όπως στους «Financial Times», «The Sunday Times» και «Lloyd’s List».
Το 1970 ίδρυσε τον οργανισμό Seatrade στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο οποίος εκδίδει το περιοδικό «Seatrade», ενώ διευθύνει την Ακαδημία Seatrade στο Κέιμπριτζ.
Το 1979 ο Θεμιστοκλής Βώκος πήγε για πρώτη φορά στη Κίνα - θεωρείται πρωτοπόρος στη σύναψη σχέσεων με τον Κόκκινο Δράκο στον τομέα των media και της επικοινωνίας.
Διαβλέποντας τις προοπτικές της Ασίας, μετέφερε την έδρα της εταιρείας του στο Χονγκ Κονγκ και έγινε πρόεδρος της Hong Kong Trade Fair Group, η οποία από το 1980 διοργάνωσε πολλές εκθέσεις, όχι μόνο ναυτιλιακής θεματολογίας.
Το 1983 ίδρυσε στη Κίνα την εταιρεία έρευνας αγοράς China 2000 Limited. Την ίδια χρονιά διοργάνωσε ένα μεγάλο διεθνές συνέδριο στο Χονγκ Κονγκ για να συζητήσουν τον ρόλο της Ασίας, της Ιαπωνίας και της Κίνας ιδίως, σε έναν όλο και πιο αλληλοεξαρτώμενο κόσμο. Είναι πράγματι σημαντικό να αναλογιστούμε για λίγο το όραμά του και να το αξιολογήσουμε μέσα στο πλαίσιο της κινεζικής εσωστρέφειας εκείνης της εποχής.
Η διάσκεψη αυτή είχε εκτεταμένες επιδράσεις, φέρνοντας Ασιάτες ηγέτες πιο κοντά. Ο πρώην υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Χένρι Κίσινγκερ, ο οποίος συνεργάστηκε στενά για τον σχεδιασμό αυτού του συνεδρίου, ήταν κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση όπου συμμετείχαν ανώτερα πολιτικά πρόσωπα από όλη την Ασία.
To 1983, σε συνεργασία με το υπουργείο Συγκοινωνιών της Κίνας, ίδρυσε δύο περιοδικά που κυκλοφορούσαν στην κινεζική γλώσσα. Ο λόγος για το «Maritime China» και το «China Transport», ενώ σε συνεργασία με το Chinese Ministry of Health and US Publisher McGraw-Hill εξέδωσε και το «Medical China». Αυτές οι εκδόσεις κυκλοφόρησαν ευρέως σε όλη την Κίνα ως μια γέφυρα εκείνη την εποχή με τον «έξω κόσμο».
Επίσης, από αυτές χρηματοδοτήθηκαν επαγγελματικά και επιχειρηματικά συνέδρια που διοργανώθηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, σε μια εποχή που η πρόσβαση και οι επαφές με την Κίνα ήταν δύσκολες, ενθαρρύνοντας ενεργά την ανταλλαγή ιδεών, την αμοιβαία κατανόηση και επιχειρηματικές πρωτοβουλίες κοινοπραξίας.
Το 1985 ιδρύει την εταιρεία Computership, μια επιχείρηση με εισαγωγή δεδομένων (data entry) στην Κίνα και τις Φιλιππίνες. Από το 1989 ο οργανισμός Seatrade οργανώνει την Annual Seatrade Awards Ceremony στο Guildhall, στο City του Λονδίνου, όπου σε μία λαμπρή τελετή γιορτάζονται τα επιτεύγματα της ναυτιλιακής κοινότητας και βραβεύονται πρόσωπα που έχουν συμβάλει στην εξέλιξη της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Ο Θεμιστοκλής Βώκος έπαιξε σημαντικό ρόλο στην οργάνωση της πρώτης έκθεσης «Sea Japan» στη Γιοκοχάμα της Ιαπωνίας το 1993, η οποία έχει πλέον καθιερωθεί ως ένα σημαντικό γεγονός στη διεθνή ναυτιλιακή ατζέντα. Εξάλλου, ήταν υπεύθυνος για την πραγματοποίηση και άλλων διεθνών συνέδριων και εκθέσεων σε όλο τον κόσμο, φέρνοντας πιο κοντά τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα με εκδηλώσεις στη Βραζιλία, στη Σανγκάη, στην Αυστραλία, στην Απω Ανατολή και το Μαϊάμι.
Εκτός από την Ασία, δραστηριοποιήθηκε στην Αμερική, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Βραζιλία.
O Θεμιστοκλής Βώκος έχει ζήσει στην Ελλάδα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο Χονγκ Κονγκ και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σήμερα ζει στο Λονδίνο.
Την παράδοση συνεχίζει ο ανιψιός του, ο πολύ δραστήριος Θεόδωρος Βώκος, που είναι εκτελεστικός διευθυντής της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.
Πηγή: http://www.newmoney.gr/palmos-oikonomias/nautilia/355955-50-xronia-poseidonia-me-rekor-simmetoxon

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου